Telefonie storing: Handleiding voor snelle oplossingen

Het komt zo nu en dan voor dat er een storing is bij jouw telecom provider. Zeker met de opkomst en actieve gebruik van mobiel internet is dit toegenomen.

Providers in Nederland met de meeste storingen zijn:

  1. Vodafone
  2. Ziggo
  3. KPN.

Deze providers leveren ook allen internetaansluitingen voor thuis- en kantoor en hebben ook een fors aantal internet storingen.

Het aanpakken van een telefonie storing

Wie te maken heeft met een probleem met bellen zal al snel merken dat dit veel last kan veroorzaken. Bellen is nog altijd een voorname manier van communiceren in onze maatschappij.

Een telefonie storing maakt het daarom niet direct gemakkelijker. Alle reden om dus in ieder geval in bepaalde mate voorbereid te zijn. Wanneer er dan een probleem optreedt, dan kan je direct kijken of je er iets aan kunt doen. Zo kan je zorgen dat de gevolgen van de storing beperkt kunnen blijven. Let op de volgende zaken als je hiermee geconfronteerd wordt.

Is het probleem plaatselijk?

De eerste vraag die je moet stellen is of het probleem plaatselijk is. Wanneer alleen jij thuis of op kantoor last hebt van de storing in het belverkeer, dan kan je hier mogelijk zelf ook iets aan doen.

Wanneer het echter een regionale of zelfs een landelijke storing is, dan is dat natuurlijk wel een ander verhaal. Voor de manier van afhandelen is het wel heel belangrijk om te weten. Alle reden om je hier dus eerst op te richten voordat je daadwerkelijk iets gaat doen om de problemen te verhelpen.

Daarna kan je verder kijken wat nodig is.

De aansluitingen allemaal controleren

In grote mate is het zo dat een storing in een pand veroorzaakt wordt door een probleem met de aansluitingen. Wanneer hier iets niet helemaal in orde is, dan zal dat al snel leiden tot problemen met bellen.

Daarom is het altijd slim om hier te beginnen. Wanneer dit daadwerkelijk het geval blijkt te zijn, dan is het snel op te lossen en kan daarna direct gewoon weer van de telefoon gebruikgemaakt worden.

Natuurlijk kunnen er ook altijd andere problemen zijn die een rol spelen in het probleem met de telefonie in huis of op kantoor.

Het toestel geheel nazien

Natuurlijk kan er ook een probleem met het toestel dat je gebruikt zijn. In dat geval is het slim om ook dit even na te zien. Hier is wel een bepaalde mate van technische kennis nodig, maar dit is ook weer niet zo groot dat er niets zelf gedaan kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het nazien van de instellingen.

Mogelijk is het opnieuw opstarten of het terugzetten van de fabrieksinstellingen een manier om te zorgen dat alle problemen al snel tot het verleden behoren. Dit is iets wat iedereen zelf moet kunnen doen met een telefoon.

De specialist erbij halen

Wanneer de basisoplossingen voor een storing in de telefonie niet tot een einde aan de storing leiden, dan is het slim om de professional er even naar te laten kijken.

Die kan dan een wat scherpere blik op de mogelijke oorzaken werpen en kijken of via die weg het een en ander op te lossen is. In vrijwel alle gevallen zal dit ook aan de orde zijn.

Daardoor hoeft de storing nooit langer te duren dan nodig is. Dit is ook een belangrijke factor om mee te wegen als er snel een oplossing voor de problemen nodig is.