Geschiedenis van online gaming en de ontwikkelingen vandaag

De gamingindustrie staat nooit stil. De afgelopen jaren zijn er grote ontwikkelingen en aanpassingen geweest, waarbij online gaming de lat steeds hoger gelegd heeft voor de softwareontwikkelaars, designers en mensen die dagelijks werken aan de veiligheid en de servers die gebruikt worden om online games mogelijk te maken, van de grote multiplayergames tot singleplayergames en uiteraard spellen waaronder gokkasten online en live casinospellen die grote uitdagingen met zich meebrengen. Wanneer we terugkijken op afgelopen jaren, wat zijn dan de grootste ontwikkelingen en welke ontwikkelingen zijn op dit moment van groot belang?

De begindagen van online gaming

In de jaren ’70 zag online gaming het levenslicht toen MUD1 in 1978 geïntroduceerd werd en spelers op een intern netwerk met elkaar konden spelen, voordat het ARPANet in 1980 ontwikkeld en uitgerold werd. De eerste grote online game was Islands of Kesmai, waarna al snel meerdere spellen zouden volgen. Op dat moment waren de mogelijkheden nog zeer beperkt, zowel op het gebied van het aantal spelers als de snelheid en de grafische aspecten van de spellen die gespeeld konden worden.

In de jaren ’90 nam de beschikbaarheid van het internet toe, wat ervoor zorgde dat de online games als paddenstoelen uit de grond schoten, waaronder Starcaft in 1998 dat nog altijd een cultstatus heeft. Ook kwam de eerste Counter-Strike uit in 1999. Het zou tot de eerste jaren van de jaren ’00 duren voordat er echt een enorme doorbraak zou komen.

De jaren vanaf 2000

Tot het jaar 2000 was het internet duur, net als de technologie die gebruikt werd om online games te maken. Serverbeschikbaarheid was matig, schaalbaarheid was zo goed als onmogelijk. Dat veranderde toen de kosten ineens veel lager werden, mede dankzij nieuwe manieren om te werken en technologische vooruitgang. MMO’s (massive multiplayer online games) werden ineens mogelijk, wat leidde tot de era van World of Warcraft en tal van andere spellen waar veel mensen tegelijkertijd konden gaan spelen.

Belangrijk is dat op dit moment ook de spelconsoles online gingen, met speciale online features, zoals Xbox Live, het PlayStation Network en een Nintendo Network voor de Wii.

Een andere belangrijke factor: Java en Flash

Een factor die sterk bij heeft gedragen aan de wereld van online gaming (en het online casino), is de ontwikkeling van ingewikkeldere Flash en Java games. Deze hebben het online gamen op een computer (in een webbrowser) een flinke boost gegeven en daarmee werd het aanbod aan spellen voor desktopgebruikers ineens aanzienlijk groter. Ook Ajax en WebGL moeten in dit opzicht genoemd worden, omdat zij bij hebben gedragen aan de interactie tussen de spelers en de grafische aspecten die mogelijk waren voor de ontwikkelaars van online games.

De huidige ontwikkelingen: de lat wordt bijzonder hoog gelegd

Wanneer we kijken naar de huidige ontwikkelingen, dan zien we dat de lijn in feite doorgezet wordt. De ontwikkelaars van zowel online games als casinospellen staan te springen om verdere innovaties en technologische ontwikkelingen, om zo de spelers moderne games aan te kunnen bieden en verder de grenzen op te zoeken. Hierbij gaat het vooral om de schaalbaarheid (bij grote live evenementen moeten honderdduizenden spelers tegelijkertijd in kunnen loggen) en de snelheid van het spel zonder hierbij de omvang van bijvoorbeeld werelden te verliezen. Een sprekend voorbeeld in dit opzicht is Minecraft, dat sterk leunt op extra pakketten om bijvoorbeeld de chunks (blokken in het spel) correct te kunnen laden wanneer het druk is op de server. In het online casino geldt hetzelfde, omdat hier veel gebruik gemaakt wordt van livestreams en grote aantallen gebruikers tegelijkertijd deel moeten kunnen nemen aan een spel.

Er zijn veel mensen die beweren dat we aan de top zitten van de technologische ontwikkelingen en dat er niet meer veel ruimte is om verder te groeien. Op die momenten is het belangrijk om te onthouden dat mensen dit al zeggen sinds de eerste online games in de jaren ’70 en de knappe koppen ons tot nog toe nooit in de steek gelaten hebben. Zolang de gamingindustrie de lat hoger blijft leggen, zullen ontwikkelaars blijven werken om oplossingen te vinden voor de miljarden business.

 

Share